Платний проїзд для вантажівок в Україні: дорожній контроль і мільярд євро до бюджету

0

В Україні планують запровадити платний проїзд для вантажного транспорту як спосіб фінансування автошляхів, зменшення шкідливих викидів та наближення до європейських стандартів

За оцінками аналітиків T&E, така система може приносити державі понад 1 млрд євро щорічно, якщо буде адаптована до Директиви ЄС 2022/362.

Стан доріг та проблеми інфраструктури

Через війну та перенаправлення коштів Державного дорожнього фонду на оборону, стан автошляхів України суттєво погіршився. За даними на 2025 рік, близько 38% доріг перебувають у незадовільному стані, пошкоджено понад 25 тис. км покриття та 344 мости. Погана якість доріг збільшує витрати на експлуатацію вантажівок до 35%, що негативно впливає на логістику та бізнес.

Вік і стан вантажного транспорту

Середній вік вантажівок в Україні — 16,2 року, що значно перевищує середній показник по ЄС. Лише 10% нових машин щорічно не старші за 5 років, а більшість транспорту має низьку енергоефективність і високі викиди CO₂. Додаткове навантаження на дороги створюють перевантажені автомобілі, які погіршують стан покриття та екологію.

Фінансовий ефект від платних доріг

За мінімального сценарію — введення плати для вантажівок понад 12 тонн на трьох основних коридорах (М-06, М-07, М-05) — державний бюджет може отримувати близько 215 млн євро щороку. Повна система, схожа на німецьку Maut, з урахуванням екологічних зборів, дозволить отримати понад 1 млрд євро. Доходи формуватимуться з плати за користування дорогами та екологічних доплат за викиди, шум і забруднення повітря.

Вплив на вартість перевезень та бізнес

Розрахунки показують, що підвищення тарифів незначно вплине на кінцеву ціну товарів. Наприклад, доставка пляшки пива зі Львова до Києва подорожчає лише на 0,49% або близько 38 копійок. Водночас якісне дорожнє покриття знижує експлуатаційні витрати та зберігає ресурси вантажного транспорту.

Підтримка з боку бізнесу

Опитування демонструють, що 76% українських компаній підтримують платні дороги за умови реального покращення стану автошляхів. Для бізнесу важлива передбачуваність витрат, швидкість логістики та зменшення зносу техніки.

Платні дороги для вантажівок — це не лише джерело додаткового фінансування, а й інструмент контролю над дорожньою інфраструктурою, стимул для оновлення автопарку та зниження забруднення довкілля. При ефективній реалізації ця реформа може стати одним із ключових кроків у модернізації транспортної системи України.

Коментарі 0

Залишити коментар